Occasion service slider Peugeot specialist hoorn Citroen specialist hoorn
Citroen C3 occasion

De nieuwe Citroën C3 heeft duidelijke trekken van grote broer C4 Cactus. Hiermee straalt de compacte nieuwkomer precies uit waarmee Citroën zich wil onderscheiden van de massa. Helemaal naar de huidige trend is het nieuwe model C3 uitgebreid te personaliseren. Kortom: de nieuwe Citroën C3 occasion staat op scherp. Ik test voor jou hoe hij rijdt.

De Citroën C3 occasion ziet er hipper uit dan ooit en spreekt daardoor potentieel een veel grotere groep kopers aan. Met zijn serieuze en iets hogere voorkomen was de vorige C3 met name populair bij de wat oudere kopers. De nieuwe Citroën C3 is een stuk dynamischer getekend en daarmee ook meer gericht op een jongere doelgroep.

Het uiterlijk van de Citroën C3

We zijn er unaniem over: de nieuwe Citroën C3 heeft een erg leuke vormgeving. Met de C4 Cactus pakte Citroën de eigenzinnige toer weer op. Die designtaal giet Citroën voor de C3 in feite in een hatchbackvorm. Daarmee wordt de C3 een leuke afwisseling op de weg. Dankzij de vele mogelijkheden voor wat betreft personalisatie zal de koper niet gauw een identiek exemplaar tegenkomen. Wie de airbumps niets vindt kan de C3 ook bestellen zonder, maar ze maken het design van de auto wel af.

Het dashboard is speels maar toch strak vormgegeven, een combinatie die aanspreekt. Op de een of andere manier komt ook het woord ‘retro’ bovendrijven als een blik wordt geworpen op het interieur van de Citroën C3. Het dashboard maakt het geheel optisch breder, waardoor men het idee krijgt in een behoorlijk grote auto te rijden. Breed blijkt de auto ook wel, met de spiegels meegerekend gaat deze net over de twee meter. Toch is dat aan de buitenkant niet direct aan de auto af te zien. Net als de buitenkant is ook het interieur naar persoonlijke smaak aan te kleden, waarbij er vier sfeerthema’s zijn. Leuk detail: stoffen hengsels in plaats van gebruikelijke handgrepen voor het dichttrekken van het portier.

Hoe rijdt de Citroen C3

Na de eerste meters is het al snel duidelijk: de comfortbeloftes maakt de C3 helemaal waar. De lekker zachte stoelen sluiten daarop aan. Ook het veercomfort laat niets te wensen over. Oneffenheden in het wegdek worden goed opgevangen. Als je als bestuurder denkt je schrap te moeten zetten voor een grote hobbel in de weg, blijkt die vervolgens nauwelijks voelbaar. De motor blijft qua geluid altijd mooi op de achtergrond. Bij (stevig) optrekken laat deze wel even wat van zich horen, maar eenmaal op constante snelheid keert de rust volledig weer. Zelfs bij rijden in een eigenlijk net iets te lage versnelling. Schakelen op gehoor wordt dan wat lastig. Maar ach, daar is de toerenteller voor. Ook van banden- en windgeruis geeft de Citroën weinig door.

Het valt ook op dat de nieuwe Peugeot C3 snel went. Dat geldt zowel voor het rijden als voor de algehele bediening. De eerste meters valt wel op dat de besturing van zowel de pedalen als het stuur wat aan de zware kant gaat. Een exemplaar dat we later reden gaf dat idee juist helemaal niet.

De nieuwe C3 is gevoelsmatig niet de meest snelle auto, maar in cijfers valt dat wel mee. De nul-naar-honderdsprint ligt op iets meer dan tien seconden, afhankelijk van de uitvoering. Het snelheidsgevoel komt bij het accelereren niet volledig door, maar dat is niet bezwaarlijk. Citroën stemt nieuwe C3 helemaal niet af op sportieve rijders. De fransoos is nadrukkelijk voor wie zoekt naar comfort. Op dat gebied scoort de auto uitstekend.

Interieur van de De Citroen C3 occasion

Waar zakelijk gereden auto's alles behalve kleurrijk zijn, bekennen compacte modellen wel kleur. Citroën geeft met de nieuwe C3 occasion het goede voorbeeld. Zijn aan de buitenkant negen lakkleuren te combineren met drie dakkleuren alsmede tal van stickers en accenten, in het interieur is het ook vrolijkheid ten top. Althans, als je voor het hoogste uitrustingsniveau Shine kiest. Bij de Live en Feel is het ook bij de Citroen C3 zwart en grijs wat de klok slaat. De Shine echter kent drie optionele interieurs. Wie gaat voor sportief kiest zwart met rood, grijs met bescheiden gele accenten mag minder voorspelbaar worden genoemd en ronduit chic is de zwart/grijze stoffen bekleding gecombineerd met cognackleurig kunstleer.

Ondanks dat de C3 een compacte auto is, behoort de geboden binnenruimte wel degelijk bij de aankoopargumenten. De auto biedt voorin volop plaats ook voor grotere personen. De stoelen tonen behoorlijk breed, maar daardoor zit de zijdelingse ondersteuning wat verder weg voor mensen met een normaal postuur. Op de achterbank is de beenruimte normaal, maar komt de C3 aan hoofdruimte wat te kort. Daarentegen is het bagagevolume met 300 liter meer dan keurig. Natuurlijk kan de bank in twee ongelijke delen worden neergeklapt ter uitbreiding van de mogelijkheden.

De Citroen C3 mag dan duidelijk designtrekken van de C4 Cactus hebben, het dashboard is veel minder minimalistisch. De auto heeft twee normale klokken voor snelheid en toerental en draagt in de Shine-uitvoering een 7 inch aanraakscherm bovenaan de middenconsole voor de bediening van audio, klimaat, navigatie en telefoon. Dat blijkt even wennen, omdat sommige functies in een menustructuur verstopt zijn. De portierbakken zijn ondiep, zodat er gemakkelijk spullen uit kunnen vallen. Het dashboardkastje biedt behoorlijk wat ruimte.

Opvallend

Het meest opvallende aan de uitrusting van de nieuwe Citroën C3 is de optioneel af-fabriek ingebouwde dashcam. Die zogenaamde ConnectedCam wordt geleverd vanaf het uitrustingsniveau Feel. Zo’n camera levert heel handig bewijsmateriaal als men bij een ongeval betrokken raakt. Nadat de camera wordt aangezet filmt deze continu. Met een druk op de knop wordt een foto gemaakt of worden de laatste maximaal dertig seconden video bewaard. Vervolgens kunnen de beelden met behulp van een app worden gedeeld met vrienden.

De Citroen C3 occasion en het milieu

De driecilinder 1,2 liter goed voor 82 pk komt volgens de officiële meetmethode aan een CO2-uitstoot van 105 tot 109 g/km afhankelijk van type wiel/band. Dat komt overeen met een verbruik van 4,6 tot 4,8 liter/100 km. In de praktijk verbruikt deze C3 5,6 liter/100 km. Wie gaat voor de 110 pk turbomotor met automaat, die komt op 110 g/km, hetgeen in de praktijk wordt vertaald naar een dorst van 6,5 liter/100 km. En dat maakt de nieuwe Citroën C3 behoorlijk zuinig.

Samenvatting en conclusie

Eigenlijk had Citroën geen keuze. Met de komst van een nieuwe huisstijl en een nieuw logo heeft het merk gekozen voor vernieuwing. En dus moest ook het succesnummer, de C3, er aan geloven. Door de basisuitvoering een conservatief karakter te geven en alleen de top-uitvoering echt vernieuwend te maken, denkt Citroën zowel oude klanten te behouden als nieuwe klanten aan te trekken. Wat ons betreft is dat een slimme keuze.

Citroën C3 occasions bij Auto Tensen Hoorn

Bij ons kunt u terecht voor het grootste aanbod aan Citro:en C3 occasions in Hoorn. Door samen te werken met meer dan 50 partner bedrijven, zijn alle gezamenlijke Peugeot Citroën C3 occasions beschikbaar voor u in Hoorn of Enkhuizen. Hierdoor kunnen wij al onze klanten een grote variatie aan verschillende typen & opties aanbieden. Zo weet u zeker dat u een Citroën C3 occasion vindt die bij u past.

 

Bekijk ook onze andere reviews over de volgende modellen: Peugeot 108, Peugeot 208, Peugot 308, Peugeot 508, Peugeot 2008 & de Peugeot 3008.


Waarom Tensen?

  • Service hoog in het vaandel

  • Groot aanbod occasions

  • Persoonlijke service

  • Klant is koning

  • Beste prijs

Onze nieuwsbrief

Vul uw e-mail adres in om onze nieuwsbrief te ontvangen:

E-mail adres:

Wij gaan zorgvuldig met uw gegevens om, zie onze privacy policy aan de onderzijde van deze pagina.

/* */