Vragen of afspraak maken?

Stuur ons een bericht op Whatsapp

Occasion service slider Peugeot specialist hoorn Citroen specialist hoorn
  • APK Zelf
  • € 39.50
  • Alléén APK keuring
  • Binnen 14 dagen Gratis herkeuring
  • Alle merken & modellen
  • Afspraak maken
  • APK Compleet
    meest gekozen
  • € 17.50
  • Eventuele reparaties door Auto Tensen verricht
  • Scherpste prijs in Hoorn
  • Alle merken & modellen
  • Afspraak maken
  • APK + Onderhoud
  • Gratis APK bij onderhoudsbeurt
  • Bij een kleine onderhoudsbeurt
  • Bij een grote onderhoudsbeurt
  • Alle merken & onderhoudsmodellen
  • Afspraak maken

Auto Tensen combineert het aanbod van 52 Peugeot en Citroën merkspecialisten in Nederland en België. Door onderling onze voorraden te ruilen kunnen wij alle auto's direct leveren in Hoorn en Enkhuizen. Precies dezelfde auto dus voor dezelfde prijs maar dan bij jou om de hoek. Zo kan je niet alleen eenvoudig zoeken op één plek maar bespaar je ook veel moeite in het bezichtigen en kopen van jouw nieuwe of tweedehands Peugeot 2008.

Bekijk Peugeot 2008 occasions

Nieuwe voorraad Peugeot 2008

 

Meer weten over de Peugeot 2008? Lees hier alles over deze ultieme combinatie tussen SUV en station.

Peugeot 2008 hoorn

Met de introductie van de Peugeot 2008 in 2013, was deze crossover tussen een station en een SUV meteen een succes. De productie kon direct het eerste jaar al worden verhoogd, je ziet deze betrouwbare krachtpatser dan ook nog veel in het straatbeeld voorbijrijden. En daar zijn goede redenen voor, want als je een ruime auto zoekt die betrouwbaar en veilig is, maar nog twijfelt of je wel het type voor een SUV bent, dan is dit jouw wagen.

 

Uiterlijk & innerlijk van de Peugeot 2008

Doordat de 2008 het beste van twee werelden heeft, is het een unieke auto. De buitenkant straalt kracht en veiligheid uit, bij het instappen van de auto merk je meteen aan alle kanten dat ‘ie ontzettend stabiel is. Ideaal voor de gezinnen van nu, die ruimte, mobiliteit en veiligheid zoeken.

De Fransen zelf noemen de Peugeot 2008 een compacte SUV, wat goed in de uitvoering terug te zien is. Dankzij de hogere neus oogt 'ie veel stoerder dan de voorganger, de stationwagen van de 208 lijn. De grille is voorzien van verchroomde accenten, dakrails en eveneens nieuw zijn de zwarte randen rond het koetswerk, vanaf uitrustingsniveau Allure. Dit geeft de auto een rustige en mooiere aanblik dan de voorganger.

De 2008 was van binnen al een lust voor het oog, na de update die Peugeot in 2016 uitvoerde werd de SUV alleen maar fraaier. Naast een aantal nieuwe, uitvoeringsafhankelijke stiksels, blijft deze auto beschikken over één van de fraaist ontworpen en mooist afgewerkte interieurs in dit segment. Denk aan details als blauwe verlichting op het instrumentenpaneel, of sfeerverlichting die langs het hele dak aan de binnenkant loopt. Opvallend kenmerk blijft het compacte, ovalen stuurwiel met de daarboven geplaatste tellerbak: Peugeot noemt het fenomeen i-Cockpit.

De ruimte binnenin is, zoals verwacht, royaal. Ondanks dat de Peugeot 2008 als “compact” verkocht wordt, merk je hier niets van als je erin zit. Zeker voorin is het prima voor elkaar. Achterin kunnen bovendien twee à drie volwassenen comfortabel mee. En de bagageruimte van 410 liter is echt voldoende groot voor een flinke berg boodschappen of leuke aankopen na een middag winkelen, sportspullen van de kids én dat van vriendjes en vriendinnetjes of vakantiebagage en wintersportspullen. Deze bagageruimte is uit te breiden tot 1200 liter als je de achterbank neerklapt. Het enige punt waar het design op heeft moeten inleveren door de ruime zitplaatsen, zijn de andere opbergvakken. In de portiervakken en het dashboardkastje is beperkt de ruimte, maar dit heeft wel als voordeel dat je niet veel losse rommel zult verzamelen.

Safety first in de Peugeot 2008

Net als de andere auto’s uit de stal van Peugeot, is ook de 2008 is voorzien van flink touchscreen op de middenconsole. Interessant aan dit paneel is de Grip Control optie, die zorgt voor een continue veilige wegligging in welke situatie je je ook bevindt door de keuzes uit standaard, all-road, sneeuw, zand of ESP off. Daarnaast wordt je veiligheid in deze SUV van Peugeot nog eens vergroot door een Park Assist, Hill Start Assist en 6 airbags.

Hoe milieuvriendelijk is de Peugeot 2008?

De Peugeot 2008 met 1.2 motor krijgt een A- label, de 1.6 VTI krijgt energielabel B. De diesels tenslotte krijgen, afhankelijk van de uitvoering, een B- of een C-label.

Qua pk’s stelt de Peugeot 2008 niet teleur: de modellen die reeds rondrijden en als occasion beschikbaar zijn, komen in vier varianten:

Motor

pk

1.2 drie cilinder

82

1.6 VTi

120

1.6 HDI diesel

92/115

Drie cilinder turbobenzine

110/130

Hoe rijdt de Peugeot 2008?

Het onderstel van de 2008 biedt een perfecte mix van comfort en sportiviteit, voor zover die laatste term in deze klasse relevant is. Deze SUV helt in bochten niet overdreven en zal nooit gaan deinen. Eigenlijk doet ‘ie precies wat je van een dergelijke auto wilt: de degelijkheid van een station in combinatie met de robuustheid van een SUV.

De besturing past goed bij het onderstel: het kleine stuurwiel geeft je commando’s aangenaam direct door aan de voorwielen zonder op snelheid nerveus te worden. De communicatie met de voorwielen is voor het type auto goed genoeg en dankzij de uitgebalanceerde bekrachtiging voelt de bochten toch natuurlijk aan. De rijgeluiden blijven prima op de achtergrond tot snelwegtempo, wanneer het windgeruis licht de kop opsteekt.

Peugeot 2008: het beste van 2 werelden

Kocht je een Peugeot 2008 occasion voorheen waarschijnlijk om z'n onderstelkwaliteit en mooie interieur, nu is ook het uiterlijk een gegronde reden. De overige kwaliteiten zijn behouden gebleven, waardoor de 2008 weleens succesvoller kan worden dan voorheen. De auto biedt dan ook ontzettend veel mogelijkheden, design en rijgenot voor een hele schappelijke prijs.

Zoek je een compacte SUV voorzien van alle technische opties, met voldoende ruimte waarbij veiligheid meer dan vanzelfsprekend is? Dan is de Peugeot 2008 jouw auto!

Peugeot 2008 occasions bij Auto Tensen Hoorn

Bij ons kun je terecht voor het grootste aanbod aan Peugeot 2008 occasions in Hoorn. Door samen te werken met meer dan 50 partnerbedrijven, zorgen wij er voor dat alle gezamenlijke 2008 occasions beschikbaar zijn voor jou in Hoorn of Enkhuizen. Door te kijken naar jouw wensen en eisen voor een auto, vinden we altijd een goede match en weet je zeker dat je een Peugeot 2008 occasion vindt die bij je past.

Bekijk aanbod 2008 occasions

Auto Tensen combineert het aanbod van 52 Peugeot en Citroën merkspecialisten in Nederland en België. Door onderling onze voorraden te ruilen kunnen wij alle auto's direct leveren in Hoorn en Enkhuizen. Precies dezelfde auto dus voor dezelfde prijs maar dan bij jou om de hoek. Zo kan je niet alleen eenvoudig zoeken op één plek maar bespaar je ook veel moeite in het bezichtigen en kopen van jouw nieuwe of tweedehands Peugeot 308.

Bekijk Peugeot 308 occasions

Nieuwe voorraad Peugeot 308

 

Meer weten over de Peugeot 308 en 308 SW? Lees hier alles over deze ruimtelijke en temperamentvolle auto.

Peugeot 308 hoorn

Toen Peugeot in 2007 met de 308 als opvolger van populaire 307 kwam, was direct duidelijk dat deze auto het nieuwe visitekaartje voor de Franse autobouwer zou worden. Een sterke middenklasse auto, waarbij veiligheid, ruimte, een geslaagd design en een schappelijke prijs centraal staan. Tegenwoordig is de 308 niet meer weg te denken uit het straatbeeld en biedt het dankzij de elegantie en sportiviteit nog steeds vele voordelen ten opzichte van de concurrenten.

 

Peugeot 308: Auto van het jaar 2014

De tweede generatie van deze alleskunner maakte in 2014 zo veel indruk, dat de auto werd uitgeroepen tot Auto van het Jaar. Een reputatie die zich tegenwoordig nog steeds waarmaakt, gezien de enorme populariteit van de occasions van dit model. In welke uitvoering je deze auto ook kiest, hatchback, cabrio of station, je merkt aan alles dat er ver is doorgedacht over interieur, exterieur en techniek.

Interieur: kwaliteit en ruimte

Van binnen is de Peugeot 308 duidelijk ‘Peugeot-nieuwe-stijl.’ Net als bij de 208 en 2008 zien we ook hier een klein, bijna skelterachtig stuurwiel, waar je overheen moet kijken om snelheidsmeter en toerenteller te kunnen zien. Je moet er misschien even aan wennen maar het functioneert verder prima, als je tenminste de moeite neemt om de positie van stoel en stuurwiel vooraf goed in te stellen.

Het dashboard is heel erg ‘clean’: er is bijna geen knop of schakelaar te vinden. Er zit slechts één draaiknop om de radio zachter te zetten. In de standaarduitvoering bedien je dus alles via dit touchscreen: audio, navigatie, cruisecontrol en airco. Maar ook de verwarming, boordcomputer en de zitpositie van de stoelen voorin worden via dit scherm aangepast. Wat nog opvalt is de erg goede kwaliteit van het interieur. Mooie materialen, en netjes afgewerkt. Kortom: de 308 overtuigt al in de showroom!

Tenslotte is de ruimte in deze middenklasser volop aanwezig: voorin en achterin zit je uitstekend, met voldoende plek voor lange benen. Daarnaast beschikt de 308 over 470 tot 610 liter aan bagageruimte (afhankelijk van welke versie je kiest). Plek genoeg om boodschappen, klusspullen van de bouwmarkt of sportspullen van drie kinderen mee te nemen! Want dat kun je hier met gemak in kwijt, de achterbank biedt ruimte aan twee volwassenen of drie kinderen. Dat maakt de Peugeot 308 al een ideale gezinsauto, zonder dat je meteen naar de stationvariant hoeft uit te wijken.

Fris & strak uiterlijk

De nieuwe 308 werd bij de lancering fanatiek ingezet op gewichtsverlies, om het verschil met de voorganger nog eens goed te onderstrepen. En dit verschil is goed zichtbaar: de 308 raakte zo'n 150 kilo kwijt en weegt nu een gezonde 1.140 kg. Ondanks deze gewichtsreductie bleven de afmetingen nagenoeg intact: in alle dimensies levert de nieuwe generatie slechts luttele centimeters in.

Het resultaat mag er zijn: de nieuwe 308 ziet er fris en vooral een stuk strakker uit en neemt nu met veel meer zelfvertrouwen z'n plaats in binnen de compacte middenklasse. De grove voorkant die nog weleens met een leeuwenbek werd vergeleken verdween en maakte plaats voor een scherpe, spitse snuit en een ingetogen grille. Voor Peugeotbegrippen is de 308 vooral van achteren een stuk anoniemer dan de andere modellen, maar dat maakt 'm misschien wel des te interessanter voor het grote publiek.

Hoe zuinig is de Peugeot 308?

Bij de uitvoeringen van voor 2014 kun je kiezen uit vijf benzine- en 5 dieselvarianten, met een uiteenlopend vermogen:

Motor

Pk

1.4 liter VTi

95

1.6 liter VTi

120

1.6 turbo

140/156/200

1.6 HDiF-diesel

90/108

e-HDi diesel

112

Uiteraard is het verbruik van deze eerste generatie Peugeot 308 uitgebreid getest en met een testverbruik van 1 op 14 bij de 1.6 liter motor hoeft de 308 zich absoluut niet te schamen. Bovendien is de motor aangenaam stil en zijn de prestaties meer dan voldoende.

De tweede lichting van de 308 die Peugeot vanaf 2013 uitbracht is nog een stuk zuiniger met een gemiddeld verbruik van 1 op 17 en met drie benzine- en twee dieselvarianten beschikbaar:

Motor

Pk

1.2 liter

82

1.6 liter

125/156

1.2 liter 3-cilinder

110/130

1.6 diesel

125/156

1.6 diesel BlueHDi

120

Veiligheid van de Peugeot 308

Wat veiligheidssytemen betreft is de Peugeot 308 helemaal bij de tijd. De Franse techneuten hebben deze sterke middenklasser voorzien van diverse handige veiligheidssystemen, om het rijgemak voor iedereen zo groot mogelijk te maken:

  • Noodrem assistent met voetgangersherkenning

  • Lane Departure Warning

  • Vermoeidheidsherkenning

  • Grootlichtassistent

  • Verkeersbordenherkenning

  • Adaptieve cruise control

  • Dodehoekdetectie

  • Achteruitrijcamera

  • Actieve parkeerhulp

Testrit Peugeot 308

In tegenstelling tot de meeste andere auto's in dit segment, voelt de Peugeot 308 lichtvoetig en dynamisch. Dankzij het kleine stuurwiel kunnen de meeste bochten worden gestuurd met slechts een polsbeweging. De 308 voelt veel kleiner en leniger dan de meeste andere auto's van deze omvang.

Zonder te vervallen in een keihard onderstel, voelt iedere bestuurder als vanzelf aan waartoe de auto in staat is. Dat geeft niet alleen een veilig gevoel, maar ook het nodige rijplezier. Je zult dan ook ervaren dat een eerste én tweede proefrit met de 308 was absoluut geen straf zullen zijn!

Conclusie Peugeot 308

Peugeot weet al sinds 2007 met de 308 te overtuigen. Een flinke prestatie, als je ziet dat de concurrentie ook niet stilzit en de techniek in volle ontwikkeling blijft. De geslaagde lijn van de carrosserie wordt er echter niet minder of zwaarder op, de uitrusting is uitgebreid, de vering werkt meer dan aangenaam, het geluidsniveau in de auto is opvallend laag en de nieuwe zuinige motoren bewijzen dat je aan het vermogen in de hatchback, cabrio of station meer dan genoeg hebt.

Met de 308 weet je dat een auto in huis haalt die je veel rijplezier, groot comfort binnenin en een meer dan geslaagd design van buiten geeft.

Peugeot 308 occasions bij Auto Tensen Hoorn

Bij ons kun je terecht voor het grootste aanbod aan Peugeot 308 occasions in Hoorn. Door samen te werken met meer dan 50 partnerbedrijven, zorgen wij er voor dat alle gezamenlijke Peugeot 308 occasions beschikbaar zijn voor jou in Hoorn of Enkhuizen. Door te kijken naar jouw wensen en eisen voor een auto, vinden we altijd een goede match en weet je zeker dat je een Peugeot 308 occasion vindt die bij je past.

 Bekijk aanbod Peugeot 308 occasions

 

 

Beste bezoeker,

 

Bedankt voor het maken van een afspraak. Wij zullen zo spoedig mogelijk contact opnemen om uw afspraak te bevestigen. 

 

Met vriendelijke groet,

Het Auto Tensen Team

Auto Tensen combineert het aanbod van 52 Peugeot en Citroën merkspecialisten in Nederland en België. Door onderling onze voorraden te ruilen kunnen wij alle auto's direct leveren in Hoorn en Enkhuizen. Precies dezelfde auto dus voor dezelfde prijs maar dan bij jou om de hoek. Zo kan je niet alleen eenvoudig zoeken op één plek maar bespaar je ook veel moeite in het bezichtigen en kopen van jouw nieuwe of tweedehands Peugeot 208.

Bekijk Peugeot 208 occasions

Nieuwe voorraad Peugeot 208

 

Meer weten over de Peugeot 208? Lees hier alles over deze karaktervolle en sportieve auto.

Peugeot 208 hoorn

De Peugeot 208 is al jaren één van de grootste succesverhalen van Peugeot. Als afgeleide van de 205, heeft deze kleine krachtpatser zijn eigen bestaansrecht echter allang bewezen. Want vergis je niet: de sportievling is groots in prestaties én ontzettend wendbaar. Kortom, de ultieme hatchback voor in de stad.

 

Interieur vs. Exterieur

Doordat Peugeot erg goed heeft geleerd van de kritiek op de voorgangers van de 208, beschikt deze variant over een ruime kofferbak en is de beenruimte achterin vergroot. Of je nu een dag gaat shoppen met vriendinnen, klusspullen bij de bouwmarkt ophaalt of je beste vriend met verhuizen gaat helpen; het kan gewoon met de Peugeot 208.

De ontwerpers van deze krachtige hatchback hebben niet alleen een de ruimte gedacht, ook het design is meer dan fraai. De Peugeot 208 is fris en gedurfd getekend, met verrassende vormen en lijnen. Wat het meest in het oog springt is de in C-stijl doorlopende verchroomde raamlijst/sierstrip bij de driedeurs versie van de 208. Zonder twijfel een hele stijlvolle toevoeging.

De neus oogt kort en daar schuilt alleen maar voordeel in, want bij gelijkblijvende wielbasis levert de 208 negen centimeter lengte in ten opzichte van zijn voorganger. En dit scheelt niet alleen in gewicht, het zorgt er ook voor dat de auto nog sneller en wendbaarder is. Ideaal voor krappe parkeerplekken en smalle straatjes.

Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat het exterieur van de Peugeot 208 erg strak en clean is, waardoor de auto kostbaarder overkomt dan dat deze daadwerkelijk is. Een win-win situatie voor jou als rijder van deze compacte krachtpatser.

Het oog wil ook wat

Peugeot is op het gebied van interieurontwerp al een meester-couturier en de Fransen hadden zich er dan ook vrij gemakkelijk van af kunnen maken door bestaand design verder te verfijnen. Dit hebben ze echter niet gedaan en met fraai resultaat.

Het dashboard van de 208 zou je in vergelijking met andere auto’s uit deze klasse excentriek kunnen noemen. De klokken en meters op het dashboard staan hoog, zodat je tijdens het rijden je blik minimaal van de weg hoeft te draaien om ze te kunnen aflezen. Het stuur is opvallend klein en aan de bovenkant ietwat afgeplat. Als je zorgt dat het aan de lage kant staat, kun je er net overheen kijken om de klokken te zien. Omdat het stuur klein is, ligt het bijna als een kartstuurtje in je handen. Dit zal de ene bestuurder als prettiger ervaren dan de andere.

Zuinige zaak

Peugeot heeft hun 208 uitgerust met een compacte motor. De kleinste variant van de hatchback beschikt over een 1.0 liter benzinemotor met 68 pk. Ondanks dat dit niet veel lijkt, trekt deze motor de auto prima mee. De 208 weegt namelijk slechts 975 kilo, dus meer dan genoeg vermogen om alsnog stevig vooruit te komen.

Daarnaast is de motor erg zuinig met een verbruik van 4,3 liter op 100 km, dus 1 op 23 bij de kleinere benzineversie en 1 op 26 bij de dieseluitvoering. De 1-liter versie produceert 99 gram kooldioxide, de 1,2 maar 3 gram meer. In 2013 heeft Peugeot deze motoren van een start/stopsysteem voorzien, waardoor de CO2-productie nog verder wordt teruggebracht. In het gunstigste geval leidt dat tot een CO2 uitstoot van maar 87 gram per km. Tijdens het rijden merk je aan het schakelkarakter pas echt dat deze motor duidelijk is toegespitst op het zo spaarzaam mogelijk zijn; de ratio´s zijn lang.

Wil je toch iets meer power dan dat? Dan is de Peugeot 208GTi jouw auto: deze krachtpatser schiet vanuit stilstand naar 100 km per uur binnen 6,8 seconden.

Hoe rijdt de Peugeot 208?

Het onderstel van de Peugeot 208 is grotendeels hetzelfde als dat van de 207. Maar dankzij nieuwe wielophanging en schokdemping en het lagere gewicht zijn de rijeigenschappen anders. De 208 stuurt strak en precies. Voor sommigen is het wel wennen aan de zitpositie met het kleine stuur, voor anderen is dit juist een uitkomst. Eenmaal op snelheid is de turboloze driecilinder meegaand en verdwijnt ook de kenmerkende roffel naar de achtergrond. Probeer het vooral zelf uit tijdens een proefrit.

Conclusie Peugeot 208

De voorganger van de 208, de 207, was geen onaardige auto, maar de alternatieven van concurrerende automerken bleken vele malen aantrekkelijker. De Peugeot 208 weet echter veel meer indruk te maken en spreekt simpelweg ontzettend veel autorijders aan. Of je nu met vrienden onderweg bent of alleen rijdt, de 208 is een ontzettend goede én betaalbare optie om je in de stad en daarbuiten mee te verplaatsen. Met én zonder bagage.

Het oog wordt meteen getrokken door de strakke lijnen van het exterieur, om vervolgens de aandacht vast te houden in het interieur. De talloze opties, het rijplezier, de schone motoren en de stabiliteit van deze auto maken het plaatje echter helemaal af. Met de Peugeot 208 breng je absoluut een stukje Franse joie de vivre in je leven!

 

Peugeot 208 occasions bij Auto Tensen Hoorn

Bij ons kun je terecht voor het grootste aanbod aan Peugeot 208 occasions in Hoorn. Door samen te werken met meer dan 50 partnerbedrijven, zorgen wij er voor dat alle gezamenlijke 208 occasions beschikbaar zijn voor jou in Hoorn of Enkhuizen. Door te kijken naar jouw wensen en eisen voor een auto, vinden we altijd een goede match en weet je zeker dat je een Peugeot 208 occasion vindt die bij je past.

Op zoek naar een Peugeot of Citroën occasion?

 Bekijk ons aanbod

 

Auto Tensen combineert het aanbod van 52 Peugeot en Citroën merkspecialisten in Nederland en België. Door onderling onze voorraden te ruilen kunnen wij alle auto's te leveren in Hoorn en Enkhuizen. Precies dezelfde auto dus voor dezelfde prijs maar dan bij jou om de hoek. Zo kan je niet alleen eenvoudig zoeken op één plek maar bespaar je ook veel moeite in het bezichtigen en kopen van jouw nieuwe of tweedehands Peugeot 108.

Bekijk Peugeot 108 occasions

Nieuwe voorraad Peugeot 108

 

Meer weten over de Peugeot 108? Lees hier alles over deze ideale stadsauto.

Na een aanzienlijke carrière van bijna tien jaar mag de eerste generatie van de PSA/Toyota-drieling dan eindelijk met pensioen. Een carrière die bovendien ook nog eens buitengewoon succesvol is geweest, aangezien de drieling gezamenlijk meer dan anderhalf miljoen keer werd verkocht op ons continent. En dat voor een auto die de bedrijven niet zo gek veel heeft gekost om te ontwikkelen. Aangezien de drie auto's onderhuids identiek zijn konden de kosten namelijk mooi gespreid worden. Een tactiek die de twee concerns voor de tweede generatie dus wederom toepassen. Maar, aangezien een auto tegenwoordig meer moet zijn dan een manier om van A naar B te komen zorgt men er dit keer wel voor dat het uiterlijk van de drieling meer onderlinge verschillen vertoont. Na de vrijdenkende Citroën en de uitgesproken Toyota is het nu de beurt aan het meer gedistingeerde, ingetogen broertje: de Peugeot 108.

Peugeot 108 hoorn

Hoe rijdt de Peugeot 108

De nieuwe Peugeot 108 rijdt beter dan zijn voorganger. Het motorgeluid is flink teruggeschroefd - de driecilinder benzinemotor in het vooronder kon nogal een keel opzetten - en de auto is comfortabeler geveerd en gedempt. Dat is niet alleen prettig in de stad, maar ook op de buitenwegen: korte oneffenheden worden minder nadrukkelijk doorgegeven. Hoewel de 108 oorspronkelijk is ontwikkeld voor stadsgebruik, bleek hij ook op de snelweg te kunnen worden ingezet. Mensen die met de kleine Peugeot gaan forensen, zullen blij verrast zijn met de volwassen wijze waarop de 108 aandoet. Toch is het (net als zijn broertjes) de kleinste vierpersoons stadsauto die je op dit moment kunt kopen. De snelheidsbeleving achter het stuur is in het 69 pk sterke instapmodel groter dan je in werkelijkheid vaart maakt: in de stad is de Fransman kwiek, maar op de snelweg krijgt hij het boven de 110 kilometer per uur moeilijk. Maak je veel kilometers, dan ben je beter af met de 82 pk sterke benzineversie. Weliswaar valt dat blokje niet in een gunstige bijtellingscategorie, maar je kunt wel een stuk vlotter meekomen in het verkeer.

De Peugeot 108 van binnen

Met een open dak en een 7-inch display uit de accessoirefolder doet de Peugeot 108 in niets meer denken aan zijn wat sobere voorganger. Dat display - een nog niet eerder vertoonde luxe in dit segment - maakt het mogelijk het scherm in de auto te koppelen aan dat van je smartphone, zodat je jouw mobieltje kunt bedienen vanaf het touchscreen. In theorie zou je kunnen navigeren vanaf het internet. Helaas is Mirror Screen - zoals deze functionaliteit in goed Frans wordt genoemd - vooralsnog voorbehouden aan een beperkt aantal Android-toestellen. Heb je een iPhone of zie je op tegen de meerkosten die navigeren vanaf je mobiele telefoon nu eenmaal met zich meebrengen, dan zul je een los navigatiesysteem aan je voorruit moeten hangen. Hoewel de bagageruimte is toegenomen, blijft de interieurruimte van de Peugeot aan de krappe kant. Stuur en dashboard vormen één geheel wanneer je het stuur probeert te verstellen. Dat kan alleen in de hoogte, maar desondanks komt het interieur erg naar je toe. Op de achterbank heb je als volwassene hoe dan ook de voorstoel tussen je benen en wie langer is dan 1.90 meter, kan niet fatsoenlijk rechtop zitten. Of er nu iemand achterin zit of niet: het zicht schuin naar achteren laat te wensen over.

De Peugeot 108 occasion en het milieu

Standaard beschikt de Peugeot over een 1.0-liter driecilinder benzinemotor, goed voor 69 pk en toch een lage uitstoot van 88 gram CO2. Daarnaast is de motor een stuk zuiniger geworden: volgens fabrieksopgave geen 1 op 23 meer, maar 1 op 26. Daardoor voldoet hij net aan de eisen om aanschafbelasting BPM-vrij door het leven te mogen en is hij zelfs wat goedkoper dan de 107.

LED-dagrijverlichting

Als het gaat om expressief design heeft Peugeot zich in het verleden nog wel eens ingezet op een wat over the top vormgeving, zoals de grote muil van de 407. Niet heel vreemd dat de fabrikant daar vrij snel afscheid van heeft genomen. De 108 sluit wat dat betreft prima aan op de nieuwste modellen van de Fransen en is ook iets minder uitbundig vormgegeven dan de overige twee exemplaren van de drieling. We zien een keurig neusje met bescheiden grille, voorzien van een chroomomranding en Peugeot-inscirptie, en natuurlijk de leeuw op de motorkap. De koplampen zijn als het ware in het koetswerk opgenomen en LED-dagrijverlichting onderin de bumper wordt standaard meegeleverd. Aan de achterzijde heeft Peugeot op een doordachte wijze de klauwen van de leeuw verwerkt in de lichtunits. Zoals gebruikelijk is de achterklep volledig uit glas opgetrokken en draagt het dakspoilertje bij aan een gunstige cw-waarde. Een leuke auto om te zien, die 108.

Echte stoelen

Peugeot heeft duidelijk ingezet op meer comfort en gebruiksgemak. Dat blijkt al na de eerste meters. De langere wielbasis en de afstemming van het onderstel zorgen er onder meer voor dat ook langere afstanden geen straf zijn voor de inzittenden. Je stapt niet meer gebroken uit. Dat heeft trouwens ook te maken met het nieuwe meubilair, ontwikkeld door PSA. De stoelen voorin zijn voortaan 'echte' stoelen, geven je lichaam redelijke houvast en zijn bovendien prima verstelbaar. Een hele verbetering ten opzichte van de 'tuinstoeltjes' in de 107. Zelfs lederen bekleding én stoelverwarming behoort voortaan tot de mogelijkheden. Achterin is het misschien wel wat behelpen, maar twee volwassenen houden het wel even uit. En door de grotere afmetingen ziet Peugeot het bagagevolume ook groeien naar 196 liter en met de bank neergeklapt (in twee gelijke delen) tot 868 liter.

Korte overhangen

Afgezien van het enigszins 'haperende' info- en entertainmentsysteem, steekt de Peugeot 108 voortreffelijk in elkaar. De auto smoelt lekker en rijdt ook als een auto uit een hogere klasse. Vering en demping zijn lekker vergevingsgezind. De elektrische besturing is misschien wat aan de lichte kant, maar past wel bij het karakter van de 108, die dankzij zijn korte overhangen en kleine draaicirkel nog altijd uiterst wendbaar is in de stad. De 1.0 liter benzinemotor met 68 pk biedt voldoende vermogen voor dagelijks gebruik. Eenmaal geproefd aan de 1.2 liter met 82 pk ga je deze marginaal sterkere driecilinder toch meer waarderen. Hij biedt merkbaar meer pit, lijkt ook een iets 'sportievere' sound te produceren en is bovenal nog altijd zuinig met een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km. Zoals gezegd laten de driepitters tijdens accelereren van zich horen, maar eenmaal op snelheid verdwijnt het motorgeluid keurig naar de achtergrond. Ook weer een hele verbetering ten opzichte van de 107, die nogal luidruchtig is op snelheid.

Als 'ie maar zuinig en geschikt voor de stad is

Zijn dit je criteria, dan blijft de Peugeot 108 een interessante kandidaat. De 1.0 liter driepitter werd al bejubeld om z'n spaarzame karakter en dat is – op papier – zelfs nog ietsje aangescherpt. Peugeot geeft nu een gemiddelde op van 4,5 l/100 km, wat ook daadwerkelijk haalbaar is als je er voor gaat zitten. Bij het rijden binnen de bebouwde kom kan het verbruik sterk oplopen, maar de 108 compenseert dit met een fantastische stadsmentaliteit. Watervlug is er in krappe ruimtes te manoeuvreren, terwijl de handbak zich ondertussen uiterst makkelijk laat inleggen. Om over parkeren nog maar te zwijgen. Overal prik je de 108 snel en eenvoudig tussen. Hier is de 108 voor gemaakt!

Peugeot 108 occasions bij Auto Tensen Hoorn

Bij ons kunt u terecht voor het grootste aanbod aan Peugeot 108 occasions in Hoorn. Door samen te werken met meer dan 50 partner bedrijven, zijn alle gezamenlijke Peugeot 108 occasions beschikbaar voor u in Hoorn of Enkhuizen. Hierdoor kunnen wij al onze klanten een grote variatie aan verschillende typen & opties aanbieden. Zo weet u zeker dat u een Peugeot 108 occasion vindt die bij u past.

 

Bekijk ook onze andere reviews over de volgende modellen: Peugeot 208Peugot 308Peugeot 508Peugeot 2008Peugeot 3008 & de Citroën C3.


Waarom Tensen?

  • Service hoog in het vaandel

  • Groot aanbod occasions

  • Persoonlijke service

  • Klant is koning

  • Beste prijs

Onze nieuwsbrief

Vul uw e-mail adres in om onze nieuwsbrief te ontvangen:

E-mail adres:

Wij gaan zorgvuldig met uw gegevens om, zie onze privacy policy aan de onderzijde van deze pagina.