auto tensen hoorn Occasion service slider Peugeot specialist hoorn Citroen specialist hoorn

Auto Tensen combineert het aanbod van 52 Peugeot en Citroën merkspecialisten in Nederland en België. Door onderling onze voorraden te ruilen kunnen wij alle auto's te leveren in Hoorn en Enkhuizen. Precies dezelfde auto dus voor dezelfde prijs maar dan bij jou om de hoek. Zo kan je niet alleen eenvoudig zoeken op één plek maar bespaar je ook veel moeite in het bezichtigen en kopen van jouw nieuwe of tweedehands Peugeot 108.

Bekijk Peugeot 108 occasions

Nieuwe voorraad Peugeot 108

 

Meer weten over de Peugeot 108? Lees hier alles over deze ideale stadsauto.

Na een aanzienlijke carrière van bijna tien jaar mag de eerste generatie van de PSA/Toyota-drieling dan eindelijk met pensioen. Een carrière die bovendien ook nog eens buitengewoon succesvol is geweest, aangezien de drieling gezamenlijk meer dan anderhalf miljoen keer werd verkocht op ons continent. En dat voor een auto die de bedrijven niet zo gek veel heeft gekost om te ontwikkelen. Aangezien de drie auto's onderhuids identiek zijn konden de kosten namelijk mooi gespreid worden. Een tactiek die de twee concerns voor de tweede generatie dus wederom toepassen. Maar, aangezien een auto tegenwoordig meer moet zijn dan een manier om van A naar B te komen zorgt men er dit keer wel voor dat het uiterlijk van de drieling meer onderlinge verschillen vertoont. Na de vrijdenkende Citroën en de uitgesproken Toyota is het nu de beurt aan het meer gedistingeerde, ingetogen broertje: de Peugeot 108.

Peugeot 108 hoorn

Hoe rijdt de Peugeot 108

De nieuwe Peugeot 108 rijdt beter dan zijn voorganger. Het motorgeluid is flink teruggeschroefd - de driecilinder benzinemotor in het vooronder kon nogal een keel opzetten - en de auto is comfortabeler geveerd en gedempt. Dat is niet alleen prettig in de stad, maar ook op de buitenwegen: korte oneffenheden worden minder nadrukkelijk doorgegeven. Hoewel de 108 oorspronkelijk is ontwikkeld voor stadsgebruik, bleek hij ook op de snelweg te kunnen worden ingezet. Mensen die met de kleine Peugeot gaan forensen, zullen blij verrast zijn met de volwassen wijze waarop de 108 aandoet. Toch is het (net als zijn broertjes) de kleinste vierpersoons stadsauto die je op dit moment kunt kopen. De snelheidsbeleving achter het stuur is in het 69 pk sterke instapmodel groter dan je in werkelijkheid vaart maakt: in de stad is de Fransman kwiek, maar op de snelweg krijgt hij het boven de 110 kilometer per uur moeilijk. Maak je veel kilometers, dan ben je beter af met de 82 pk sterke benzineversie. Weliswaar valt dat blokje niet in een gunstige bijtellingscategorie, maar je kunt wel een stuk vlotter meekomen in het verkeer.

De Peugeot 108 van binnen

Met een open dak en een 7-inch display uit de accessoirefolder doet de Peugeot 108 in niets meer denken aan zijn wat sobere voorganger. Dat display - een nog niet eerder vertoonde luxe in dit segment - maakt het mogelijk het scherm in de auto te koppelen aan dat van je smartphone, zodat je jouw mobieltje kunt bedienen vanaf het touchscreen. In theorie zou je kunnen navigeren vanaf het internet. Helaas is Mirror Screen - zoals deze functionaliteit in goed Frans wordt genoemd - vooralsnog voorbehouden aan een beperkt aantal Android-toestellen. Heb je een iPhone of zie je op tegen de meerkosten die navigeren vanaf je mobiele telefoon nu eenmaal met zich meebrengen, dan zul je een los navigatiesysteem aan je voorruit moeten hangen. Hoewel de bagageruimte is toegenomen, blijft de interieurruimte van de Peugeot aan de krappe kant. Stuur en dashboard vormen één geheel wanneer je het stuur probeert te verstellen. Dat kan alleen in de hoogte, maar desondanks komt het interieur erg naar je toe. Op de achterbank heb je als volwassene hoe dan ook de voorstoel tussen je benen en wie langer is dan 1.90 meter, kan niet fatsoenlijk rechtop zitten. Of er nu iemand achterin zit of niet: het zicht schuin naar achteren laat te wensen over.

De Peugeot 108 occasion en het milieu

Standaard beschikt de Peugeot over een 1.0-liter driecilinder benzinemotor, goed voor 69 pk en toch een lage uitstoot van 88 gram CO2. Daarnaast is de motor een stuk zuiniger geworden: volgens fabrieksopgave geen 1 op 23 meer, maar 1 op 26. Daardoor voldoet hij net aan de eisen om aanschafbelasting BPM-vrij door het leven te mogen en is hij zelfs wat goedkoper dan de 107.

LED-dagrijverlichting

Als het gaat om expressief design heeft Peugeot zich in het verleden nog wel eens ingezet op een wat over the top vormgeving, zoals de grote muil van de 407. Niet heel vreemd dat de fabrikant daar vrij snel afscheid van heeft genomen. De 108 sluit wat dat betreft prima aan op de nieuwste modellen van de Fransen en is ook iets minder uitbundig vormgegeven dan de overige twee exemplaren van de drieling. We zien een keurig neusje met bescheiden grille, voorzien van een chroomomranding en Peugeot-inscirptie, en natuurlijk de leeuw op de motorkap. De koplampen zijn als het ware in het koetswerk opgenomen en LED-dagrijverlichting onderin de bumper wordt standaard meegeleverd. Aan de achterzijde heeft Peugeot op een doordachte wijze de klauwen van de leeuw verwerkt in de lichtunits. Zoals gebruikelijk is de achterklep volledig uit glas opgetrokken en draagt het dakspoilertje bij aan een gunstige cw-waarde. Een leuke auto om te zien, die 108.

Echte stoelen

Peugeot heeft duidelijk ingezet op meer comfort en gebruiksgemak. Dat blijkt al na de eerste meters. De langere wielbasis en de afstemming van het onderstel zorgen er onder meer voor dat ook langere afstanden geen straf zijn voor de inzittenden. Je stapt niet meer gebroken uit. Dat heeft trouwens ook te maken met het nieuwe meubilair, ontwikkeld door PSA. De stoelen voorin zijn voortaan 'echte' stoelen, geven je lichaam redelijke houvast en zijn bovendien prima verstelbaar. Een hele verbetering ten opzichte van de 'tuinstoeltjes' in de 107. Zelfs lederen bekleding én stoelverwarming behoort voortaan tot de mogelijkheden. Achterin is het misschien wel wat behelpen, maar twee volwassenen houden het wel even uit. En door de grotere afmetingen ziet Peugeot het bagagevolume ook groeien naar 196 liter en met de bank neergeklapt (in twee gelijke delen) tot 868 liter.

Korte overhangen

Afgezien van het enigszins 'haperende' info- en entertainmentsysteem, steekt de Peugeot 108 voortreffelijk in elkaar. De auto smoelt lekker en rijdt ook als een auto uit een hogere klasse. Vering en demping zijn lekker vergevingsgezind. De elektrische besturing is misschien wat aan de lichte kant, maar past wel bij het karakter van de 108, die dankzij zijn korte overhangen en kleine draaicirkel nog altijd uiterst wendbaar is in de stad. De 1.0 liter benzinemotor met 68 pk biedt voldoende vermogen voor dagelijks gebruik. Eenmaal geproefd aan de 1.2 liter met 82 pk ga je deze marginaal sterkere driecilinder toch meer waarderen. Hij biedt merkbaar meer pit, lijkt ook een iets 'sportievere' sound te produceren en is bovenal nog altijd zuinig met een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km. Zoals gezegd laten de driepitters tijdens accelereren van zich horen, maar eenmaal op snelheid verdwijnt het motorgeluid keurig naar de achtergrond. Ook weer een hele verbetering ten opzichte van de 107, die nogal luidruchtig is op snelheid.

Als 'ie maar zuinig en geschikt voor de stad is

Zijn dit je criteria, dan blijft de Peugeot 108 een interessante kandidaat. De 1.0 liter driepitter werd al bejubeld om z'n spaarzame karakter en dat is – op papier – zelfs nog ietsje aangescherpt. Peugeot geeft nu een gemiddelde op van 4,5 l/100 km, wat ook daadwerkelijk haalbaar is als je er voor gaat zitten. Bij het rijden binnen de bebouwde kom kan het verbruik sterk oplopen, maar de 108 compenseert dit met een fantastische stadsmentaliteit. Watervlug is er in krappe ruimtes te manoeuvreren, terwijl de handbak zich ondertussen uiterst makkelijk laat inleggen. Om over parkeren nog maar te zwijgen. Overal prik je de 108 snel en eenvoudig tussen. Hier is de 108 voor gemaakt!

Peugeot 108 occasions bij Auto Tensen Hoorn

Bij ons kunt u terecht voor het grootste aanbod aan Peugeot 108 occasions in Hoorn. Door samen te werken met meer dan 50 partner bedrijven, zijn alle gezamenlijke Peugeot 108 occasions beschikbaar voor u in Hoorn of Enkhuizen. Hierdoor kunnen wij al onze klanten een grote variatie aan verschillende typen & opties aanbieden. Zo weet u zeker dat u een Peugeot 108 occasion vindt die bij u past.

 

Bekijk ook onze andere reviews over de volgende modellen: Peugeot 208Peugot 308Peugeot 508Peugeot 2008Peugeot 3008 & de Citroën C3.


Waarom PCA?

  • Service hoog in het vaandel

  • Groot aanbod occasions

  • Persoonlijke service

  • Klant is koning

  • Beste prijs

PCA nieuwsbrief

Vul uw e-mail adres in om onze nieuwsbrief te ontvangen:

E-mail adres:

Wij gaan zorgvuldig met uw gegevens om, zie onze privacy policy aan de onderzijde van deze pagina.